Over LTC Volta

LTC Volta is een kleine, gezellige vereniging gelegen midden in een woonwijk. Mede daarom hebben we geen verlichting: we zijn een daglicht tennisclub. Ook hebben we geen warme douches. Kortom: het is behelpen. We hebben ongeveer 70 jeugdleden en 150 seniorleden.

Van braakliggend terrein naar tennisbaan

In 1938 worden de woningen aan de Galvanistraat, Voltastraat en Edisonstraat opgeleverd. Te midden van dit huizenblok ligt een braakliggend terrein. De omringende bewoners krijgen ook inspraak in de keuze van een bestemming. Er leven verschillende ideeën: een rosarium, een voetbalveld, of … een tennisbaan. De keuze valt op het laatste en men legt 2 redcourt-banen aan.

Van tennisbaan naar schaatsbaan

Tijdens de oorlog blijven de banen in gebruik maar het wordt steeds moeilijker om aan sportschoenen en ballen te komen. Om meer rendement te kunnen halen uit de tennisbanen wordt het terrein in de winter omgetoverd tot schaatsbaan.

Van Leusderpark naar LTC Volta

Pas in 1942 is er sprake van een officiële vereniging: Tennisvereniging Leusderpark. Dit park hield echter niet stand. Tot 1957 speelde LTC Flehite hier. In 1957 kregen zij beschikking over een eigen park aan de Bosweg. Via wat omwegen namen enkele actieve seizoenskaarthouders, jaren later, op 15 februari 1963 het initiatief om een nieuwe vereniging op te richten. LTC Volta is geboren.

Van gravel naar smashcourt

In 2022 zijn de gravelbanen omgebouwd naar roodzand kunstgras banen (in de volksmond ook wel smashcourt genoemd). Deze banen hebben vergelijkbare speleigenschappen als gravel, maar vergen minder onderhoud en minder bewatering. Ook is er minder overlast voor omwonenden omdat er minder gravel wegwaait tijdens droogte.